Wanneer je niet afvalt,  terwijl je toch traint

Wanneer je niet afvalt, terwijl je toch traint

05-08-2018

Sport je eindeloos om ervoor te zorgen dat het getal op de weegschaal daalt maar erger nog, het blijft het zelfde of gaat zelfs omhoog? Dit is een frustrerend effect en het is eigenlijk heel gewoon. Maar voordat je stopt met trainen, kijk dan of een van deze redenen de schuldige is.

 

DE VERKEERDE TYPE TRAINING DOEN

Zorg ervoor dat je workouts aansluiten op je lichaamsdoelen. Kijk eens naar bodybuilders, zwemmers, afstandslopers en fietssprinters en je zult merken dat hun lichaamsvormen heel anders zijn. De stijl van je fitnesstraining kan bepalen of je weefsel afbreekt, spieren opbouwt en welke spiergroepen het doel zijn.

 

TE WEINIG ETEN

Fit bodies hebben brandstof nodig om te verbranden. Als je een te strikt dieet volgt terwijl je bezig bent met een zware fitnessroutine, kun je je lichaam overschakelen van een stofwisselingsmodus die gericht zou moeten zijn op verbranding en groei naar een modus die meer gericht is op bescherming en conservering. Dat is juist wat je niet wil. Om ervoor te zorgen dat je stofwisseling opgang blijft, moet je ervoor zorgen dat je dieet beladen is met voedzame voedingsmiddelen van hoge kwaliteit en evenwichtige maaltijden gedurende de dag. Probeer je inname te registreren om ervoor te zorgen dat je dagelijkse calorietekort niet te groot is.

 

ONTSPANNING EN RUST

Zelfs topsporters worstelen hiermee, maar het nemen van vrije tijd is cruciaal. Chronische training kan de niveaus van het stresshormoon cortisol in het lichaam verhogen, waarvan bekend is dat het gewichtsverlies voorkomt, vooral rond de buik. Een dag of een paar dagen vrij nemen kan de hormoonspiegels onder controle houden.

 

SLECHT SLAPEN

Slaap is essentieel om kilo's af te vallen. Worstelen om je workouts in de dag te passen kan echter schadelijk zijn voor je slaapritme. Eerder wakker worden dan je natuurlijke wek tijd om in de vroege  ochtend te gaan joggen of als je laat laat op de avond nog traint, kan je slaapritme verpesten. Verlangen naar suiker, constante vermoeidheid, een chagrijnige instelling en gewichtstoename kunnen allemaal tekenen zijn dat je niet genoeg slaapt.

 

TEVEEL KOOLHYDRATEN

De meeste fitnessroutines vereisen geen hoge inname van koolhydraten. Het opvullen van hoog-suiker sportvoedsel kan je nog meer doen verlangen naar de volgende trek. Hoewel veel koolhydraatrijk voedsel gezond is (denk aan complexe koolhydraten), heeft je lichaam extra water nodig om dit macronutriënt te verwerken, wat kan leiden tot een opgezwollen gevoel en meer kilo's op de weegschaal. Eet voor je gaat trainen een hoge koolhydraatinname en eet de rest van de dag niet-verwerkte koolhydraten (groenten, bruine rijst), eiwitten en gezonde vetten.

 

 

 

Overschatting

Cardio-machines en online calculators kunnen overschatten hoeveel energie je echt verbrandt tijdens je training. Dit kan er tot leiden dat je de hele dag denkt meer calorieën te kunnen eten dan nodig. Hoe meer je lichaam is getraind, hoe efficiënter je lichaam om kan met de energie om de workouts te  voltooien, zodat er minder energie wordt verbrand. Investeer in een fitness-tracker die de hartslag gebruikt om je verbranding nauwkeurig bij te houden, bij het type workouts dat je doet. Hierdoor kun je je trainingen aanpassen om ervoor te zorgen dat je jezelf voldoende uitdaagt.

 

compensatiegedrag 

De "maar ik heb het verdiend" denkpatroon kan zelfs de meest geschikte atleet in moeilijkheden brengen. Natuurlijk, zweten in de sportschool geeft je een beetje verbranding, maar geeft nog niet de vrijheid om weer te mogen snaaien. Als je na elke training jezelf toestemming geeft voor een extra broodje, latte, cocktail of snack, consumeer je mogelijk meer dan nodig is voor je lichaam en ontken je al je fitnesswinst. Het bijhouden van je voedingsinname op onze AFGEMAT FOOD APP kan inzicht geven in hoe vaak jezelf beloond met voedsel en of dit bijdraagt ​​aan je vastgelopen resultaten.

 

Kortom, er zijn veel factoren die kunnen bijdragen aan het niet zien van het gewichtsverlies dat je wenst bij het starten van een nieuwe gezondheidsuitdaging. De beste aanpak is om je eten, training en doelen te beoordelen met een professional om ervoor te zorgen dat alles samenwerkt voor een succesvol resultaat. Neem contact met ons op en zet ons aan het werk.  

 

Terug naar overzicht