Waarom de Zwollenaar niet zal afvallen van alleen sporten

Waarom de Zwollenaar niet zal afvallen van alleen sporten

23-12-2018

De Zwollenaar die probeert enkele kilo’s te verliezen vraagt zich wellicht af waarom het niet lukt, of welke training geschikt is om zijn doel te bereiken. Op die vraag blijkt niet meteen een pasklaar antwoord te zijn, verteld Mathijs van den Hoek, Personal trainer in Zwolle bij AFGEMAT | Sport & Lifestyle. 

GEWICHTSVERLIES

Een tal van studies hebben aangetoond dat cardio, High Intensity Interval Training (HIIT) en krachttraining kunnen helpen bij het afvallen. Toch kun je niet alleen vertrouwen op je work-out. ,,Een van de grootste denkfouten van mensen is dat fysieke activiteit  per definitie leidt tot aanzienlijk gewichtsverlies, de meesten eten het er zo weer bij aan’’, vertelt de Personal trainer Mathijs van den Hoek. ,,Gemiddeld zullen de meeste mensen die intensiever beginnen te sporten -vooral als ze daarvoor al aan lichaamsbeweging deden- op gewicht blijven.”

CALORIE-INNAME

Dit heeft deels met je calorie-inname te maken. ,,Je kunt best een paar uurtjes per week extra sporten, maar als je niet je eetpatroon aanpast, zul je weinig resultaten zien. Gewichtsverlies treedt pas op als je meer calorieën verbruikt, dan je er binnenkrijgt. De beste manier van slagen hiervoor is door onze AFGEMAT FOOD app te gebruiken. Het maakt je bewust van wat (macro's) en hoeveel (calorieën) je mag eten op basis van jouw leefstijl. De gemiddelde Zwollenaar kan over het algemeen wel iets minder calorieën eten’’, zegt van den Hoek. 

INTENSITEIT

Verder is de intensiteit van sporten belangrijk. ,,Een paar uurtjes per week bewegen heeft vaak geen zin. Als je echt resultaten wilt zien, zul je toch minstens drie keer in de week moeten sporten. Wat je wel vaak ziet is dat als mensen meer bewegen, ze beter in hun vel zitten en ze ook gezondere eetkeuzes maken. In dat geval ben je goed bezig. Voor de gezondheid is beweging altijd een krachtig hulpmiddel.’’

Bovendien zijn er sterke individuele verschillen. Wat ben je al gewend op het gebied van sport? Als je al regelmatig beweegt en redelijk gezond eet, is het zo dat je intensiever moet gaan trainen om resultaten te zien, dan iemand die op het gebied van sport niets gewend is.’’

TRAININGSSTIJL

Volgens van den Hoek reageert ieder lichaam ook anders op verschillende soorten lichaamsbeweging. Daarom is er geen universele benadering om af te vallen. ,,Misschien is het zo dat jij gewichtsverlies optekent als je aan AFGEMAT doet, terwijl anderen meer profiteren van cardio- of krachttraining’’, aldus van den Hoek. Het vinden van de trainingsstijl die het beste bij je past, maar ook weet vol te houden is een beetje zoals het vinden van een partner: het kost veel vallen en opstaan om erachter te komen wat het beste werkt.

AANLEG

Het heeft te maken met een stukje aanleg, volgens de Personal Trainer van Zwolle. ,,Je hebt mensen die wat atletischer zijn aangelegd, mensen met rondere lichaamsvormen, of mensen die veel spieren hebben. Hoeveel iemand beweegt, hoe iemand in elkaar steekt, wat iemand zijn voedingspatroon is bepalend waarbij je het meest baat kunt hebben’’ en dat kunnen wij voor je uitrekenen, sluit hij af. 

 

Terug naar overzicht