Voorkom een blessure op wintersport

Voorkom een blessure op wintersport

07-02-2017

Goede voorbereiding verkleint de kans op blessures!

De wintersportvakantie staat voor de deur en veel Nederlandse gezinnen reizen weer af naar de Alpen. Jaarlijks lopen een groot aantal skiërs en snowboarders daarbij blessures op.

 

Jaarlijks worden gemiddeld 80.000 blessures geregistreerd, opgelopen tijdens skiën (73%) of snowboarden (27%). Het overgrote deel van de blessures wordt opgelopen door volwassenen. Skiërs tot en met 19 jaar vormen een kleinere, maar wel heel belangrijke groep. Zij liepen in totaal 15.000 blessures op (18%), voornamelijk aan de knieën, rug en pols. Om een blessure te voorkomen, raadt AFGEMAT | Sport & Lifestyle volwassenen aan om zich fysiek goed voor te bereiden.


inographic wintersportblessures 2015

 

BLESSURELEED VOORKOMEN

"Een goede conditie en fitheid zijn de basis voor wintersportplezier", zegt Mathijs van den Hoek, beweeg- en leefstijladviseur. De dankbetuigingen wanneer zijn leden terug van wintersport zijn zonder spierpijn of leed te hebben ervaren, is voor hem dan ook een mooi compliment. Met 130 wintersportverenigingen in Nederland zijn er natuurlijk vele mogelijkheden om preventief aan de slag te gaan. Bij indoorrolbanen, outdoorbanen en sneeuwhallen worden bijvoorbeeld lessen en trainingen aangeboden. Maar deze zijn vanaf Zwolle nou niet direct om de hoek gelegen. Het programma dat AFGEMAT aanbiedt is ook een goede optie en kan goed door mensen in de regio Zwolle worden gevolgd. Hierbij worden je spierkracht en conditie verbeterd.

 

GOEDE VOORBEREIDING IS HET HALVE WERK

Mathijs van den Hoek, wijst daarnaast op het belang van een goede voorbereiding ter plaatse. “Begin het skiën en snowboarden altijd met een goede warming-up, dit verkleint de kans op blessures. De cooling-down is minstens zo belangrijk ter voorkoming van blessures.” Op www.voorkomblessures.nl staan oefeningen die men tijdens de wintersport kan doen.

 

VALLEN IS OOK EEN SPORT!

AFGEMAT | Sport & Lifestyle ziet kansen om ook door middel van hoge intensieve interval training wintersportblessures te voorkomen. Aan de hand van "functionele oefeningen", waar veel van haar leden inmiddels baat bij hebben gevonden. Onderzoek van het VUmc-EMGO laat zien dat het werken met functionele oefeningen zorgt voor een halvering van het aantal valletsels. “Ook voor iedereen die nog op skivakantie gaat dit of het komende jaar, en aandacht wil besteden aan het voorkomen van een blessure kan langskomen bij AFGEMAT voor een fittest", aldus Mathijs van den Hoek. 

 

GEBRUIK JE KOP, HELM OP

Bijna de helft van alle wintersporters raakte geblesseerd aan het been, een derde deel aan de arm of schouder en ruim een kwart had een knieblessure (VeiligheidNL, 2015). Vier op de tien geblesseerden zocht medische behandeling. Hoofdletsel komt niet vaak voor, maar kan wel ernstige gevolgen hebben. Het dragen van een helm is daarom belangrijk. Voor kinderen is de helm vaak verplicht in wintersportgebieden, maar ook volwassenen verminderen de kans op hoofdletsel door het dragen van een helm.

In het geval van hoofdletsel, kun je met de Hoofdletsel Sport app snel inschatten hoe ernstig het letsel is, of het verantwoord is om iemand door te laten sporten en of het nodig is om medische hulp in te schakelen. De app is gratis te downloaden in de App store en Google Play.

 

Terug naar overzicht