Meer zelfvertrouwen door sporten?

Meer zelfvertrouwen door sporten?

15-06-2019

Zorgt sporten echt voor meer zelfvertrouwen? Jazeker! Als je gaat sporten zul je over het algemeen beter in je vel zitten. En dat is voor je algehele stemming en je zelfvertrouwen heel goed! Daarbij gaat jouw lichaam er ook beter van uitzien!

 

Sporten en zelfvertrouwen

Laten we meteen met de deur in huis vallen: Onderzoek heeft uitgewezen dat sporten een aanzienlijke bijdrage levert aan een positief gevoel van trots en eigenwaarde!

Natuurlijk gaan de meeste mensen sporten om fitter te worden of een mooi lichaam te krijgen.
Toch mogen andere positieve bijwerkingen ook belicht worden omdat jij die wellicht goed kunt gebruiken!

 

Het is namelijk een feit dat je meer zelfvertrouwen krijgt als je er goed uitziet en je goed voelt over je uiterlijk. In sporten zit ook iets van ‘jezelf verbeteren’.

Sterker, sneller, afslanken, fitter, behendiger, leniger of breder worden.
Allemaal zaken die jou een goed gevoel kunnen geven en die jouw zelfvertrouwen zullen stimuleren!

 

De voordelen van sporten

Uit andere onderzoeken komt naar voren dat er een wezenlijk verschil bestaat tussen mensen die wel sporten en mensen die niet sporten.

Mensen die wel sporten bleken veel positiever over zichzelf te denken dan mensen die niet sporten!

75% van de sportende mensen gaf aan zich succesvol en zelfverzekerd te voelen.
Bij niet sportende mensen bleef dit percentage hangen op 66%.

Mensen gaven aan dat sporten je niet alleen sterker en fitter maakt, maar dat je eigenwaarde een enorme boost krijgt op het moment dat je er goed uitziet!
Door het sporten komt ook het hormoon ‘endorfine’ vrij. Dit hormoon zorgt voor een gelukkig gevoel!

Sporten is ook een manier om progressie te maken, jezelf steeds te verbeteren.
Deze progressie, of verbetering, zorgt ook voor een positief gevoel! Dit staat volledig los van hoe jij eruit ziet door het sporten!

 

Beginnen met vergroten van zelfvertrouwen door sporten!

Alle begin is moeilijk. Over ‘beginnen met sporten’ zijn dikke boeken en veel artikelen geschreven. De beste adviezen die ik je kan geven krijg je hieronder op een rij:

1. Kies een sport die volledig bij jou past

Zorg dat de sport die jij kiest volledig aansluit bij jouw sterke kanten en kwaliteiten.
Het is een feit dat je veel meer lol beleefd in dat waar je goed in bent.

 

Daarbij zul je deze kwaliteiten ook sneller uitbouwen waardoor je vaker succesbelevingen zult ervaren (die jou zullen motiveren)!
Als je een ‘loperslichaam’ hebt; ga er iets mee doen!

 

Heb jij aanleg om sterk te worden; ga iets doen met krachttraining bijvoorbeeld.
Heb en houdt lol in het sporten! Zo blijf je gemotiveerd en houd je het lang vol!

2. Wees tevreden met iedere progressie

Als je te hard van stapel loopt liggen blessures en teleurstellingen op de loer.
Bouw rustig op en realiseer je dat sporten ook een vorm van ontspanning mag zijn.

 

Wees tevreden met kleine stapjes.
Haal hier jouw energie en motivatie uit vandaan en wordt niet gefrustreerd als jouw progressie minder hard gaat dan je had gehoopt.

3. Slijt sporten in jouw routine

Zorg dat sporten bij jouw leven gaat horen. Net zoals naar het toilet gaan of je tanden poetsen. Zorg dat het bij jou gaat horen. Om dit voor elkaar te krijgen moet het makkelijk gaan. Als je iedere dag na hard werken jezelf naar de sportschool moet slepen is het lastig vol te houden. Zorg dat sporten ‘makkelijk’ gaat. Dit kun je doen door een afspraak te maken met Personal trainer Mathijs van den Hoek, dit zorgt dat je afspraak van te voren al staat en dat je deze echt wel na komt.

Of bijvoorbeeld door samen in een groep met bevlogen personen te trainen, die jou helpen te motiveren!

 

Neem contact met ons op als jij eens een afgemat-sessie wilt ervaren.

 

 

Terug naar overzicht