Magnesium: waar is het goed voor?

Magnesium: waar is het goed voor?

10-07-2017

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal, net als bijvoorbeeld ijzer, zink, chroom en calcium en het valt onder de minerale zouten. Het is een mineraal dat ons lichaam niet zelf kan aanmaken en dat we dus uit onze voeding moeten opnemen. Magnesium is essentieel voor het functioneren van honderden verschillende enzymen in ons lichaam. Het gaat daarbij vooral om enzymen die energie produceren, transporteren, opslaan en gebruiken. Magnesium zorgt er dus onder andere voor dat (voedings)stoffen in je lichaam kunnen worden omgezet in energie. Magnesium is daarbij ook heel belangrijk voor het goed functioneren én laten ontspannen van je spieren en zenuwen, want het zorgt voor de overdracht van de elektrische signalen (zenuwprikkels) die door de kilometerslange zenuwen in ons lichaam moeten reizen. Magnesium helpt ook mee bij de aanmaak van hormonen en kan daardoor bijdragen aan een betere hormoonbalans.

Welke klachten kunnen wijzen op een magnesiumtekort?

Veel voorkomende klachten zouden kunnen wijzen op een magnesiumtekort. Laat ik er eens een paar op een rijtje zetten:

  • Magnesium zorgt samen met calcium en vitamine D voor de opbouw van gezonde botten.
  • Magnesium kan helpen om het “slaaphormoon” melatonine te reguleren waardoor het kan bijdragen aan een gezonde slaap
  • Magnesium kan zorgen voor verwijding van bloedvaten, waardoor de bloeddruk op een gezond peil blijft en niet te hoog wordt. Hierdoor kan magnesium meehelpen om hart- en vaatziektes te voorkomen.
  • Magnesium  kan spierkrampen, spierpijnen en gespannen spieren helpen te voorkomen. Veel vrouwen klagen over been- en voetkrampen, onrustige benen of plotseling opkomende spierpijnen.
  • Magnesium kan helpen om obstipatie tegen te gaan door mee te werken aan een normale darmspierfunctie. Hierdoor kunnen mogelijk ook allerlei krampen in het maag- en darmstelsel verholpen worden.
  • Magnesium kan helpen bij het tegengaan van verstoringen in het perifere zenuwstelsel waardoor migraine kan worden voorkomen maar ook plotselinge prikkelbaarheid.
  • Magnesium helpt de stresshormonen van de bijnieren te reguleren en kan op deze manier angst– en paniekaanvallen verminderen.
  • Magnesium kan vermoeidheid en lusteloosheid helpen voorkomen, zeker ten tijde van stress of extra inspanning.

Het gaat niet alleen om fysieke klachten maar ook om mentale klachten. Wees je ervan bewust dat het lichaam veel magnesium nodig heeft ten tijde van fysieke of emotionele stress. Bedenk ook dat veel sporten ook een vorm is van stress, hoe lekker een af-mat-sesie ook kan zijn!

 

vermoeidheid

ONDERZOEK DEPRESSIE

Uit een onderzoek van de Universiteit van Vermont bleek dat magnesium een vellig en effectief middel is om de klachten van een milde tot matige depressie te verminderen. De effecten van magnesium kunnen worden vergeleken met die van selectieve sereotonimeheropnameremmers (SSRI's, een vorm van antidepressiva). 

 

Aan het onderzoek deden 126 volwassenen mee, van wie 38 procent man en met de gemiddelde leeftijd van 52 jaar. Een deel van de groep kreeg zes weken lang 248 milligram magnesium per dag toegediend, later het andere deel. Per twee weken werden de deelnemers ondervraagd over de symptomen van hun depressie. Bij 112 deelnemers die magnesium gebruikten zorgde de magnesium voor een significante verbetering van depressie- en angstsymptomen na zes weken. Na twee weken bleek dit positieve effect al op te treden. Aangezien dit het eerste onderzoek in Amerika is, is een groter onderzoek op zijn plaats, volgens de onderzoekers. Maar de resultaten zijn hoopgevend.

Magnesium in je voeding

Gelukkig is er genoeg voeding waar magnesium in zit. Zoals gezegd is het echter de vraag of dit ook op ons bord terecht komt. Mede hierdoor heeft biologische voeding de voorkeur boven niet-biologische. Magnesium kun je vinden in allerlei noten (amandelen, paranoten), zaden (pompoen, sesam, zonnebloem, lijnzaad, pijnboom), groene groenten (spinazie, broccoli), bonen, fruit (bananen, ananas), zeegroenten (zeewier, kelp), (Keltisch) zeezout, groene kruiden (basilicum, dille) en in, jawel, cacao! Yes!

Wat is een goed supplement?

Kies altijd voor een goed (orthomoleculair) merk en weet dat magnesiumcitraat, -bisglycanaat, of -chelaat beter opneembaar is dan het veel voorkomende en goedkopere magnesiumoxide. Magnesiumoxide zit in veel goedkopere supplementen maar wordt nauwelijks opgenomen door je lichaam. Ik heb zelf ook goede ervaring met de Zink en Magnesium van Myprotein.

Terug naar overzicht