Gezond oud worden !!!

Gezond oud worden !!!

09-10-2016

 

LANG ZULLEN WE LEVEN: Gezond oud worden heeft veel te maken met genetisch geluk, maar ook onze levensstijl heeft invloed: gezond eten, lekker bewegen, niet roken en voldoende ontspanning. Daarvoor hoeven we echt niet de hele dag gojibessen te eten of marathons te lopen. Tips om je fit te voelen in elke leeftijdsfase. www.afgemat.nl


LEKKER BEWEGEN 40+

Een stevige wandeling. Bewegen is altijd goed, en dat hoeft niet perse in de sportschool te gebeuren. De hele dag door regelmatig bewegen is gunstiger voor het lichaam. We kunnen zelfs onze omgeving aanpassen: “Op zo’n manier dat meer bewegen uiteindelijk vanzelf gaat. Ga je bijvoorbeeld altijd met de auto naar het werk, maar zou het met wat kleine aanpassingen ook op de fiets kunnen? Doe dat dan, of pas de route aan. Zet de auto een parkeerplaats verderop of stap eerder uit de bus”. Bovendien is het in de pauze of na het werk ook fijn om even uit te waaien. Ook een dag op kantoor hoeft niet zittend te worden doorbracht. Vraag een statafel aan of installeer een app zoals Hotseat, die zorgt dat we elke dertig minuten even opstaan. Ook zo'n hekel aan lange vergaderingen met oeverloze discussies? Staand vergaderen is bewezen effectiever én een stuk gezonder. Naast kleine veranderingen door de dag heen is het standaard advies om minimaal een half uur aansluitend te bewegen per dag - slenteren telt niet mee. Het gaat echt om een half uur flink doorstappen. De truc is om te blijven bewegen en er lol in te hebben, dan lukt het ook om vol te houden. Claim die tijd en zie het als een moment van ontlading.

 

ouderen_wandelen_gezondheid

 

TIJD VOOR KRACHTTRAINING 50+

Veel vrouwen zeggen dat ze vanaf hun vijftigste ‘ineens’ zwaarder worden. Dat kan kloppen, en houdt verband met de hormoonwisseling in de overgang. Een oplossing is hormoontherapie, maar ook bewegen zorgt meteen voor het versnellen van de stofwisseling. Daarnaast is dit de perfecte periode om spieren te trainen. De spiermassa in het lichaam neemt vanaf nu met één á twee procent per jaar af. Tijd voor het zware werk dus, want spiermassa wordt opgebouwd met krachtpatseroefeningen. Het voordeel? Het kost niet veel tijd. Met twee tot drie keer per week een half uur trainen, is er al resultaat te zien, vooral in centimeters. Zeker als je grote spiergroepen zoals de benen, de rug en armen traint.

 

Het trainen van de buikspieren doen veel vrouwen al. Prima, maar verwacht geen sixpack als je een buikje hebt. Het vetlaagje verdwijnt niet van die oefeningen, dat lukt alleen met aanpassing van het voedingspatroon. Het technisch goed uitvoeren van dit soort (kracht)oefeningen is belangrijk voor het juiste effect en om blessures te voorkomen. Een personal trainer kun je hiervoor boeken bij AFGEMAT. Geen zin om naar onze sportstudio te gaan, oefen dan thuis met goede instructievideo’s erbij, te vinden in onze online AFGEMAT app en portaal. Het voordeel van een hoger spierpercentage zie je niet meteen op de weegschaal, want spieren wegen meer dan vet. Maar op de lange termijn verbrandt het lichaam meer calorieën, want hoe groter de spiermassa, hoe hoger de lichamelijke verbinding, ook in rust. Met een geavanceerde weegschaal is de voortgang van de lichaamssamenstelling goed te meten bij AFGEMAT.  

 

buitentraining kracht

ZWEMMEN KAN ALTIJD 60+

Te weinig beweging gehad de laatste jaren? Neem daar dan nu de tijd voor, want het voordeel van bewegen, op wat voor manier dan ook, is dat het een instant effect heeft. De bloeddruk daalt, de stofwisseling verhoogt en in de buitenlucht bewegen bevordert de aanmaak van vitamine D.

 

wellness_zwemmen

 

Zijn veel vormen van beweging te belastend? Ga dan zwemmen zegt Mathijs van den Hoek. “Het koude water zet het lichaam om in wit vet, het zogenaamde slechte vet, om te zetten in bruin vet. Goede vetten, waar het lichaam zijn energie vandaan haalt. Ik raad mensen aan die kampen met lichamelijke klachten om te gaan zwemmen. Want dat is een vriendelijke vorm van inspanning. Of je nu overgewicht hebt of blessures, zwemmen kan altijd en is goed voor de conditie, maar ook voor de spieropbouw.” Omdat zwemmen vrij intensief is, hoeft dat niet elke dag. Drie keer per week zwemmen naast de dagelijkse 30 minuten matig intensief bewegen is voldoende. 

 

 

Terug naar overzicht