Doe het eens op zijn Japans

Doe het eens op zijn Japans

18-09-2017

Wat als je in slechts 4 tot maximaal 20 minuten een complete workout kunt doen? Een workout waarvan je metabolisme de hele dag aangevuurd blijft? Wat als ik je vertel dat een dergelijke workout bestaat? Haar naam is Tabata, een trainingsmethodiek die bij AFGEMAT wordt toegepast. 

Reputatie

Izumi Tabata is een inspanningsfysioloog die al in de jaren negentig met zijn redelijk revolutionaire training een reputatie opbouwde in het land van de rijzende zon. Less is moreHet fitter willen worden en verbeteren van de conditie staat bij gemiddeld persoon bovenaan de agenda. Tabata training kan je veel voordelen opleveren, in kracht en lichaamscompositie. 

Wat is een Tabata?

Een Tabata is een high-intensity interval training (HIIT) die je fitter maakt en gewichtsverlies kan stimuleren. Is het CrossFit? Insanity? Of circuittraining? Het is eigenlijk een beetje van dat alles. Het is een korte intensieve training voor de drukke dagen waar je bijna je training zou skippen… bijna… Tabata training combineert 20 seconden werken met 10 seconden rust. Het kan maximaal voordeel bieden met de minste hoeveelheid tijd. Tabata beweert dat je al een puike conditie opbouwt, als je zes weken lang, elke dag een stuk of zeven sprintjes van 20 seconden trekt. Het uithoudingsvermogen zou zelfs aanzienlijk beter zijn dan dat van duursporters die dagelijks een uur op traditionele wijze trainen. Ga aan de slag en download de Tabata app.

Het vluggertje van Tabata ziet er gemiddeld zo uit:

  • 5 minuten joggen als warming- up
  • 20 seconden voluit sprinten, 10 seconden rust, 60 seconden wandelen
  • dit 6 tot 7 keer herhalen
  • enkele minuten wandelen als cooling-down
  • totaaltijd: nog geen half uur

 

Laat de magie beginnen

Een zeer leuke bijkomstigheid van de Tabata methodiek, is dat het gebruikt kan worden op elk gewenste oefeningen: push-ups, air squats, mountain climbers…Men heeft uiteraard de neiging om het uitvoeren van deze hoge intensiteit intervallen gebruik te maken met de gebruikelijke cardio-oefeningen, maar je kunt makkelijk gewichten en/of oefeningen waarbij je gebruikt maakt van het eigen lichaamsgewicht. Doe zoveel reps als je kunt in 20 seconden en vervolgens de 10 seconden rust en begin opnieuw. Zorg dat je je goed verdiept in de beweging of vraag een Personal trainer om hulp. Bouw op naar gelang je niveau en pluk de vruchten van deze intensieve, maar leuke trainingsvorm. Wil jij je fitter en gezonder voelen? Begin dan met de trainingen van Afgemat. De trainingen zijn persoonlijk, effectief en vooral leuk! We trainen in groepjes van maximaal 4 personen bij het Van der Valk-hotel in Zwolle. Daar is een fitnessruimte waar Mathijs de trainingen verzorgt. Mail ons langs voor een kennismaking.

 

 

Terug naar overzicht