Niet alleen langer, maar ook sneller lopen!

Niet alleen langer, maar ook sneller lopen!

30-05-2016

Een (halve) marathon loop je niet sprintend uit. Vooral ik zelf niet. Dat weten we best. Maar als je eenmaal een lange afstand lopen gewend bent, is je personal record verbeteren vaak de volgende uitdaging. Die 21 of 42 kilometers sneller afleggen kan alleen nog best een hele afmatting zijn. Gelukkig is er een manier om je snelheid omhoog te schroeven. Deze manier passen we bij de bootcamp toe. Je raadt het vast al: snelheidsintervaltraining.

 

WAAROM

Het is vrij simpel: om sneller te worden in rennen, moet je sneller trainen. Eén van de beste manieren om je maximale zuurstofopname (VO2Max) te verbeteren is met een snelheidstraining. Met een betere zuurstofopname verbrand je langer op een efficiëntere manier energie. Je houdt zo niet alleen je runs langer vol, maar kunt ze ook op een hoger tempo uitlopen. Wil je weten wat jouw maximale zuurstofopname is, maar ook of deze slecht of uitstekend is? Kijk dan eens op deze website
 
Om je maximale zuurstofopname te verbeteren doe je dit stap voor stap en moet je je er niet bij haasten. Gelukkig kunnen alle kleine beetjes die je verbetert al een hoop verschil maken bij het hardlopen. Niet uit alleen onderzoek, maar ook bij Afgemat is aangetoond dat na enkele trainingen de participanten al beter energie konden opslaan en verwerken.


HOE

Nu zal je je afvragen hoe je precies aan je snelheid kunt werken? Nou dat kan als volgt. Begin als voorbeeld met sprinten van 100 tot zelfs 800 meter, afhankelijk van jouw niveau. Daarnaast kun je ook tempo runs doen: ren de middelste kilometers van je totale afstand sneller (doe dat bijvoorbeeld bij 10 kilometer vanaf 3 tot 7 kilometer). Op deze manier raak je gewend aan de snelheid en wordt het een natuurlijk tempo.

 
Je kunt ook een andere ondergrond gebruiken dan je gewend was. Zoals heuvelsprintjes en hellingen– hierdoor ga je explosieve kracht opbouwen en zal je lichaam op een efficiëntere manier met je zuurstof leren omgaan.


HOE VAAK

Wanneer je snelheidstraining in je loopschema wil gaan verwerken, moet je er wel voor zorgen dat dit niet je afstandslopen gaat overschaduwen. Want het is uiteindelijk het belangrijkste om de afstand te kunnen voltooien. Als je normaal gesproken 3 keer per week hardloopt? Kom dan op 1 van deze dagen naar de Afgemat bootcamp voor een training. Kun je niet? Dan is het altijd een voordeel dat je deze training al binnen 20 minuten ook zelf kunt doen – gebruik bijvoorbeeld een loopband of geavanceerd sporthorloge om met snelheid en hellingen te spelen.
Succes! Tot de volgende training!

 

Fotograaf: www.picmaickel.nl

Terug naar overzicht