Dit is het effect van onbeperkt trainen in drie maanden

Dit is het effect van onbeperkt trainen in drie maanden

21-06-2017

 

Wat drie maanden zonder smoesjes kan doen

Enkele van onze ondernemende leden komen na drie maanden van intensief trainen met hun verhaal: Voordat ik kinderen kreeg, ging ik wekelijks naar de sportschool. Meestal deed ik een uur lang fitness op toestellen of volgende ik een groepsles bodypump. Deze trainingssessie leverde me altijd zo veel endorfine op, dat ik nooit en te nimmer een workout oversloeg. Zoals een vriendin zei, ik had "de strakke buik" om het te bewijzen.

Op een gegeven moment begon ik meer te werken en kreeg ik twee kinderen - waardoor dat tussendoortje in de sportschool een stuk minder haalbaar werd. Niet alleen aan mijn buik, maar ook aan de rest van m’n lichaam kon ik het verschil duidelijk zien. ’s Avonds trainen was namelijk ook geen optie, aangezien de kinderen altijd pas laat in slaap vielen. Op het moment dat zij een beetje moe waren, was ik zelf volledig gesloopt. Dit hield ik een flinke tijd vol, tot ik een punt bereikte dat ik meer vermoeid was door niet te trainen. Op dat moment besloot ik het roer om te gooien en maakte ik kennis met Beweeg en Leefstijladviseur, Mathijs van den Hoek van Afgemat om mij drie maanden af-te-matten. Zonder smoesjes.

 

Ik wist dat ik consistent moest zijn

“In de ochtend sporten, helpt om je stofwisseling op gang te krijgen, waardoor je gedurende de dag meer calorieën verbruikt,” zegt Mathijs van Afgemat. Het zorgt er ook voor dat je je sportieve doelen makkelijker behaalt. “Het kan soms lastig zijn om een training tussen al je afspraken in te plannen,” zegt Mathijs. “Door consistent in de ochtend te sporten, maak je het makkelijk en overzichtelijker dan wanneer je een gaatje moet vinden. ”Een training vooruit reserveren in zijn app en daaromheen je zakelijke agenda inruimen is dan ook zijn motto!

 

 

Ik leerde om mijn schema heen te werken

Dit is het probleem met sporten: we zijn allemaal druk en worden altijd afgeleid met andere zaken. Als sporten dus geen prioriteit heeft, zal het ook niet gebeuren. Ik zag mijn ochtendsessies tijdens mijn challenge als een vaste verplichting, net als werk. Op deze manier kon ik hier omheen werken, zonder in de knoei te komen met andere afspraken. Mijn voordeel is dat ik echt een ochtendmens ben, waardoor om 05.30 uur opstaan geen enkel probleem was. In de ochtenduren voel ik me doorgaans op m’n best en de sportschool wakkerde dat gevoel nog meer aan.

Op dagen dat ik vanuit huis werkte, kon ik het niet goedpraten om een oppas te regelen voor mijn kinderen. In plaats daarvan sportte ik nóg vroeger – voordat mijn man en kinderen wakker waren. Wanneer ik vervolgens thuiskwam na mijn ochtend workout, kon ik meteen aanschuiven aan het ontbijt.

 

Het maakte de rest van mijn dag beter

Iemand vertelde me ooit dat in de ochtend sporten net is alsof je rondloopt met een geheim – en dat was precies hoe ik het zelf ook beleefde. Hoe slecht mijn dag ook was, ik begon met sporten.

“Een voordeel van sporten in de ochtend, is het gevoel van voldoening, aangezien je zelf in staat was om het sporten te realiseren. Ook voel je je doorgaans meer dynamisch - zowel op cognitief, psychologisch en emotioneel niveau."

Problemen waar mijn bloeddruk normaliter door steeg, waren plotseling beter te verkroppen. Het voelde alsof ik dingen in een beter perspectief kon plaatsen, mogelijk door een positievere instelling. Volgens Mathijs klopt dat, doordat je van een afgemat-sessie meer gefocust en gebalanceerd voelt.

“In de ochtend sporten, kan helpen om negatieve gevoelens en gedachten te verminderen,” zegt Mathijs. “Hierdoor voel je je minder depressief, angstig, gestrest, verdrietig of boos.” Wat een voordelen! 

 

Ik sliep als een roos

Het is echt waar: door te sporten slaap je veel beter. Sterker nog, recent onderzoek heeft aangetoond dat sporten om 7 uur ’s ochtends meer wonderen doet voor je slaap, dan ’s avonds, of ’s middags sporten. “We weten nog niet precies hoe het komt, maar wat we wel weten is dat een lagere bloeddruk resulteert in een betere slaapkwaliteit,” zegt Mathijs.

Tijdens de Lente aanbieding onbeperkt sporten van Afgemat, sliep ik als een beer in winterslaap. Ik lag keurig om 21 uur in bed en mijn hoofd wist altijd dat de dag klaar was. Zodra ik mij omdraaide, was ik weg en werd ik netjes 8 uur later wakker.  

 

Ik viel af

Ik kan met trots zeggen dat ik niet één keer een af-mat-sessie gemist heb. Ik wist dat als ik één training zou missen, het experiment zou mislukken. Op drukke dagen, deed ik het daarom gewoon iets rustiger aan of ging na inspanning voor ontspanning de wellness in want ik merkte dan dat ik het nodig had. Achteraf kan ik zeggen dat ik deze nieuwe gewoonte door ga zetten. De voordelen waren te groot om ooit nog terug te gaan naar mijn leven zonder een ochtend af-mat-sessie. Ik ben acht kilo afgevallen, wat ook een leuke bijkomstigheid is.

 

Terug naar overzicht