Discipline creëren bij AFGEMAT doe je zo

Discipline creëren bij AFGEMAT doe je zo

08-04-2018
Drie keer per week sporten? Makkelijker gezegd dan gedaan. Doelen behaal je echt alleen door discipline. En geloof het of niet, jij hebt zoveel meer discipline in je dan je denkt met een Personal Trainer! Lees de bijzondere klantverhalen.

Hoe kan het dan toch weer misgaan?

Waarom is het nou zo moeilijk om jezelf een schop onder je kont te geven? Uit het wetenschappelijk onderzoek How are habits formed (2009) blijkt, dat nieuwe gewoontes creëren gemiddeld 66 dagen duurt. Bij de een lukt het sneller dan bij de ander. Als je geluk hebt, is sporten na 18 dagen al een gewoonte. Met een beetje pech duurt het 254 dagen. Er is dus ontzettend veel discipline nodig voordat sporten tot jouw routine behoort. Maar als je het echt wilt, dan kun je het. Dit beseffen is al de eerste stap.

 

Wees strenger voor jezelf

Je mag best eens wat strenger zijn voor jezelf. Wanneer jij moeite hebt om uit bed te komen of om van je bank af te rollen, dan mag je jezelf best streng toespreken. Jij weet hoe je je na een workout voelt. Het antwoord op de vraag “waarom lukt het me toch niet” heb je geheel in eigen hand. Het klinkt wellicht hard, maar gooi jezelf twintig pepers in je kont zodat je wel gaat. Alleen jij kunt dit doen. De discipline creëer je zelf en daarvoor moet je af en toe wat strenger zijn.

Wat je mag gaan beseffen

Discipline is iets wat je kunt leren. Wanneer je vroeger moeite had om jezelf naar de gym te slepen, betekent niet dat het gewoon niet in je zit. Je kunt je wilskracht opdelen in kleine stukken. Zie het als een spier die je elke dag een maximaal aantal keer kunt benutten, net zoals jij niet oneindig kunt squatten. Verdeel je wilskracht op in stukken en gebruik die optimaal.

Push jezelf iets te doen ook al heb je geen zin, het is zonde als je je spierkracht niet gebruikt. Je gaat zien dat hoe meer je dit traint, hoe makkelijker het wordt. De “wilskracht-spier” wordt sterker, dus de volgende keer kun je zwaarder gaan, ofwel meer doen.

 

Je eigen struikelblok

Negen van de tien keer ben jij je eigen struikelblok. Je zit jezelf in de weg om iets te bereiken. Je zit jezelf in de weg om tot het uiterste te gaan. Wat is de reden dat je je eigen discipline in de weg zit? Waar zit de oorzaak? Geef je snel op? Ben je zwak? Geef je je omgeving de schuld? 

Je eigen discipline in de weg zitten is onwijs lastig, want zo kun je jezelf niet verder ontwikkelen. Wees je ervan bewust dat alleen jij je mindset kunt veranderen en daar ook, opnieuw, streng voor mag zijn.

Niet zo zeuren is het halve werk

Wist je dat we de helft van onze tijd zeuren? Wij kunnen heel erg zeuren, ook al is het soms helemaal niet nodig. Ja het is vervelend als de trein te laat is zodat je nog later in de gym staat. Of die file die je elke dag hebt en daardoor altijd te laat bij je boksles komt. 

Zeuren kost veel energie. Hierdoor heb je minder energie die je in discipline kunt stoppen. Nogal zonde, want hoe kun je dan die spier goed blijven trainen? Juist, stop met zeuren en gebruik je energie ergens anders voor.

Beloon jezelf

Is het je de eerste week gelukt om drie keer te gaan sporten? Ben je de eerste maand goed doorgekomen en is je discipline beter dan ooit? Beloon jezelf! Koop een nieuwe sporttop, eet je lievelingseten of drink een lekkere koffie op het terras. Je hebt een mooie prestatie geleverd. Zo, en nu aan de slag. Hopelijk behoor jij tot de lucky few en stop je twintig pepers in je kont!

 

Terug naar overzicht