Dieet tips tegen honger

Dieet tips tegen honger

17-06-2019

Als je wilt afvallen dan moet je minder eten dan je verbruikt. Je creëert op deze manier een negatieve energiebalans. Dus bijvoorbeeld; je verbruikt op een dag 2200 calorieën. Ga je calorieën eten dan 2200 voor een langere tijd, dan zal je afvallen. Eet je gelijk, dan blijft je gewicht ook gelijk. En ten slotte, ga je meer eten dan 2200 calorieën, dan ga je aankomen. Met de juiste dieet tips tegen honger kan het afvalproces een stuk makkelijker worden. 

Afslank diëten zorgen er vaak voor dat je de gehele dag ontzettende honger hebt én leiden vaak tot meer eetlust. Daarom kan het moeilijk zijn om gewicht te verliezen en op gewicht te blijven. Gelukkig zijn er een aantal dieet tips die honger kunnen tegengaan. Diëten of afvallen staat voor veel mensen gelijk aan; honger hebben, maar dat hoeft zeker niet met deze zeven dieet tips tegen honger!

 

Zeven dieet tips tegen honger 

1. Eet genoeg eiwitten.

Eiwitten zijn voor je lichaam wat lastiger te verteren dan bijvoorbeeld koolhydraten; resultaat. Je hebt een langer verzadigd gevoel. Eet je genoeg eiwitten, dan zal je dus minder honger hebben. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die ontbijten met veel koolhydraten minder gewicht en lichaamsvet verloren dan mensen die een eiwitrijk ontbijt aten.

Ook schijnt een hoge eiwitinname spierverlies te voorkomen en meer spieren betekent meer calorieën verbranden gedurende de hele dag. Win-win! Zorg ervoor dat ongeveer 20-30% van je totale inname uit eiwitten bestaat en je zit goed!

2. Drink genoeg water

Ten eerste kunnen je hersenen het gevoel tussen honger en dorst moeilijk onderscheiden. Drink daarom bij een hongergevoel eerst een glas water, blijft de honger aan, dan heb je echt trek, maar vaak trekt het hongergevoel al weg na een glas water. Ten tweede, water vult, net zoals eten, je buik. Drink je twee glazen water voor een maaltijd, dan kan dit helpen om minder te eten tijdens die maaltijd, omdat je sneller vol zit. 

 

dieet tips tegen honger

3. Kies voor vezelrijke producten

Vezels worden langzaam verteerd, het gevolg is dat vezelrijke producten een langer verzadigd gevoel geven. Kies voor volkoren producten als; zilvervliesrijst, volkorenbrood, volkorenpasta etc. Maar ook fruit, groente en peulvruchten bevatten veel vezels.

Vezels zijn niet alleen goed voor je als je wilt afvallen, maar vezels horen in ieder dieet thuis. Vezelrijk eten bevat namelijk ook vaak vitamines, mineralen en antioxidanten. Ze bevorderen dus niet alleen het afvallen, maar ook je algehele gezondheid! 

4. Eet pittig!

Bepaalde stoffen in hete pepers en paprika’s kunnen de honger helpen verminderen en het gevoel van voldaanheid/verzadigdheid vergroten. Nóg een pluspunt is dat het eten van pittig eten ook nog eens wat extra calorieën verband na het eten van de maaltijd. Deze sticky chicken is een goed recept om mee te beginnen. Die dieet tips tegen honger zijn zo erg nog niet.. 

 

dieet tips tegen honger

5. Eet gezonde vetten

Vetten zijn een omstreden voedingsstof. Enerzijds bevatten ze veel calorieën, waardoor je echt op je porties moet denken. Je krijgt al snel 100-200 calorieën binnen voor relatief weinig eten. Anderzijds zorgen gezonde vetten, uit noten, vette vis etc, voor minder honger doordat ze het vezadigingshormoon leptine verhogen.

Verder zijn vetten moeilijker om te verteren, wat weer resulteert in een langerverzadigd gevoel.  Daarbij heb je elke dag een bepaalde hoeveelheid vet nodig.Voeg dus vette vis en noten toe aan je voedingspatroon, maar let op je portie!

6. Zorg voor voldoende slaap.

Voldoende slaap en slaap van kwaliteit kan ook honger helpen verminderen en je beschermen tegen gewichtstoename. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat weinig slaap kan zorgen voor 25% meer eetlust en meer honger en een afname van het aantal verzadigingshormonen. Niet handig als je op dieet bent.

Zorg voor minimaal 7 uur slaap per nacht, slaap op een donkere, koele kamer, drink geen cafeïne houdende dranken minimaal 3 uur voordat je gaat slapen, leg je telefoon weg en TV uit minimaal een half uur voordat je het bed in duikt. Ook een supplement als ZMA kan helpen je slaap te verbeteren.

7. Verminder je stress

Een overmaat aan stress zorgt voor een toename van het hormoon cortisol. Het is bekend dat een hoog cortisol kan zorgen voorcravings en meer aandrang om te eten. Verder ken stress ook het niveau van het verzadigingshormoon verlagen. Probeer dus manieren te vinden om stress te verminderen, het kan namelijk niet alleen helpen om je hongergevoel in toom te houden, maar het vermindert ook het risico op overgewicht en depressie.

Verder kan het drinken van koffie ook helpen tegen een hongergevoel, helpt aandachtig en mindfull eten ook bij het diëten, helpt eet van kleinere borden en met grote vork bij het afvallen, kan je beter voor vast voedsel kiezen in plaats van vloeibaar en zijn eiwitrijke tussendoortjes ook handig tegen een hongergevoel. 

Terug naar overzicht