De voor- en nadelen van een circuittraining

De voor- en nadelen van een circuittraining

29-08-2019

Wat zijn de voor- en nadelen van een circuittraining volgens 

Personal trainer Mathijs van den Hoek zet hier de belangrijkste informatie over circuittraining, één van zijn gebruikte trainingsmethode in de privé gym Afgemat. Hier vind je het overzicht van de voor- en nadelen van deze populaire trainingsmethode.

 

Een klassieke maar succesvolle workout

Circuittraining is een van de oudste trainingsmethoden en is in 1953 ontwikkeld door R.E. Morgan en G.T. Anderson aan de universiteit van Leeds.

 

Bij een circuit training wordt een full body schema doorlopen, waarbij je meerdere oefeningen voor het hele lichaam achter elkaar uitvoert. Ook werk je aan de conditie, omdat je aan het einde van elke oefening (bijna) geen rust inlast. De rust die je tussen de oefeningen krijgt, is alleen van het lopen naar de volgende oefening en dit gebeurt alsnog in een flink tempo. Circuittraining heeft dus als doel om de kracht en het uithoudingsvermogen te vergroten. Dit is ideaal voor mensen die willen afvallen, maar ook voor hen die in spiermassa aan willen komen en zich fit willen voelen.

 

Bij de meeste vormen van circuittraining worden eerst de grote spiergroepen getraind en dan pas de kleinere spiergroepen. De reden hiervoor is dat je door het eerst trainen van de grote spiergroepen je meer spiermassa op kan bouwen. Het is daarom het meest efficiënt om je energie te steken in het trainen van grote spiergroepen.

 

Vaak bestaat een circuittraining uit negen tot twaalf verschillende oefeningen. Deze kunnen meerdere keren herhaald worden. Per oefening worden meestal tussen de acht en de twintig herhalingen uitgevoerd op een inspanning van 40 tot 60 procent van je maximale kracht. Maximale kracht staat voor met welk gewicht je één herhaling maximaal kunt uitvoeren. De herstelperiode van circuittraining is ongeveer 24-48 uur. Circuittraining vindt plaats in groepsverband en wordt begeleid door een fitnessinstructeur.

 

Voordelen van een circuittraining

  • Bij een een circuit wordt vaak het hele lichaam getraind. Dit is ideaal voor mensen die niet zo vaak kunnen sporten, maar toch het hele lichaam willen trainen.
  • De spiergroepen worden bij circuittraining individueel belast. Dit heeft als voordeel dat de spier sterker en groter wordt.
  • Circuittraining is voor veel mensen een toegankelijke manier van trainen, omdat circuittraining geen strikt instapniveau heeft.
  • Een circuittraining is een super workout voor je algemene uithoudingsvermogen. Een circuit kan wel vijftien oefeningen bevatten en een set van vijftien herhalingen duurt al snel een minuut.
  • Het voordeel van een circuittraining is dat het in groepsverband is, waardoor je nieuwe mensen kan leren kennen en elkaar kan stimuleren om net dat beetje extra te geven.

Nadelen van een circuittraining

  • Circuit training is niet geschikt voor mensen die als doel hebben om hun (maximale) kracht te verhogen. Voor het verhogen van je (maximale) kracht is het beter om meer rust te nemen tussen de sets.
  • Circuittraining is niet geschikt voor gevorderden die als doel hebben om veel spiermassa aan te komen. Voor beginners is circuittraining een prima middel om spiermassa mee op te bouwen, maar voor sporters die al een langere tijd aan krachttraining doen heeft het lichaam een zwaardere trainingsprikkel nodig om te groeien.
  • Sporters die specifiek hun uithoudingsvermogen willen vergroten, kunnen beter cardio gaan doen door bijvoorbeeld te gaan hardlopen.

 

Conclusie

Circuittraining is een ideale manier van trainen voor mensen (bijvoorbeeld beginners) die willen afvallen, goed in vorm willen zijn en het leuk vinden om in groepsverband te trainen. Circuittraining is niet geschikt voor sporters die veel spiermassa, kracht of uithoudingsvermogen willen opbouwen. Sporters met deze doelen kunnen beter kiezen voor een andere methode die beter aansluit bij de doelen. Bij afgemat gebruiken we iedere week weer een andere trainingsmethode, voor ieder wat wils. Doe je mee? 

 

Terug naar overzicht