5 belangrijke micronutriënten die elke sporter (afgemattie) zou moeten nemen

5 belangrijke micronutriënten die elke sporter (afgemattie) zou moeten nemen

09-02-2019

Als jij een Afgemattie bent, heb je waarschijnlijk al vaak genoeg de macronutriënten geregistreerd in de Afgemat Food app. Dit zijn de drie belangrijkste voedingsstoffen die wij als mensen nodig hebben: koolhydraten, eiwitten en vetten. Naast deze macro’s heb je echter ook nog micro’s. Micronutriënten bestaan voornamelijk uit vitamines, mineralen en sporenelementen. Mathijs van den Hoek heeft de belangrijkste voor jou op een rijtje gezet.

1 Vitamine D

Vitamine D haalt je lichaam vooral uit vette vis en wordt aangemaakt door zonlicht op te nemen in de huid. Het is een van de belangrijkste vitamines voor de spieren. Uit onderzoek is gebleken dat sporters met een hogere vitamine D concentratie in hun bloed, betere resultaten boeken. Dikke pech voor wintersporters: ook zij halen in de zomer, wanneer de vitamine D concentratie hoger is, betere resultaten. Ook verkleint vitamine D de kans op botbreuken en blessures.

2 Magnesium

Tijdens een zware afgemat-sessie heb je vast wel eens verkrampte spieren gehad. Vaak komt dit door een tekort aan het mineraal magnesium dat bijvoorbeeld verloren wordt tijdens het zweten. Om dit tekort aan te vullen zou je magnesium tabletten kunnen slikken, maar eet ook een keer gekookte spinazie of een handje ongezouten pinda’s.

 

Quarter cut and unpeeled pieces of orange fruit arranged on...
Sinaasappel is rijk aan vitamine C

3 Vitamine C

Misschien wel de bekendste vitamine is de weerstandsbooster vitamine C. Hoewel matige beweging juist goed is voor je weerstand, is dit bij intensieve afgemat - sessie een heel ander verhaal. Doordat je als intensieve sporter dagelijks veel van je lichaam eist, kan het verstandig zijn om extra vitamine C toe te voegen aan je dieet door bijvoorbeeld sinaasappel of rode paprika te eten.

4 Vitamine B1

Vitamine B1 zorgt er onder andere voor dat de koolhydraten in je lichaam verbrand worden wanneer je energie nodig hebt. Sport je meer, dan heb je ook meer B-vitamines nodig. Wanneer je als afgemattie weinig of te eenzijdig eet zie je vaak een daling in de vitamine B waardes. Vooral wanneer je streng aan het diëten bent is het belangrijk om deze vitamines in de gaten te houden. Je haalt vitamine B vooral uit brood, aardappelen en vlees.

5 Natrium

Bij Afgemat zijn wij pas tevreden over de workout als we zeiknat van het zweet de gym kunnen verlaten. Helemaal prima natuurlijk, maar met al het zweet trekt er ook een hoop natrium uit je lichaam. Natrium, dat we vooral kennen als belangrijkste deel van keukenzout, zorgt er voor dat hersenen en spieren goed met elkaar kunnen communiceren en is van cruciaal belang tijdens inspanning. Je kan een zouttekort voorkomen door tijdens een afgemat - sessie een sportdrank te drinken waarin mineralen zijn verwerkt.

 

Terug naar overzicht